Selecteer een pagina

Waarom Visible Learning van John Hattie pseudowetenschap is

  Het boek Visible Learning van John Hattie verscheen in 2008, en is in Nederland verschenen als Leren zichtbaar maken. In dit boek vergelijkt hij  onderzoek naar interventies in het onderwijs om zo te komen tot een ranglijst te komen van wat werkt en wat niet werkt....

N-term (deel 2): Compensatie via de N-term.

Vorige week schreef ik een column in Trouw over de examenperikelen rond het eindexamen Frans, en over de rechtszaak die is aangespannen door een scholiere. Kort gezegd: in het correctiemodel zat een fout, waardoor docenten een goed antwoord fout moesten rekenen. Het...

Column: Het recht om het te verprutsen

Ongeveer een jaar geleden schreef ik een column in Trouw over de onwenselijke ontwikkeling rondom Magister c.s. Vanwege de hernieuwde aandacht voor dit thema, hier een re-post. Mijn eerste baan was bij een internet-start-up. Het waren de cowboyjaren, net voor de...

De Onderwijscoöperatie, en hoe nu verder…

Afgelopen anderhalve week was er commotie en aandacht voor de afwijzing van Jan van de Ven als beoogd voorzitter het bestuur van de Onderwijscoöperatie. Voordat bekend werd dat het bij deze sollicitatie om Van de Ven ging wijdde ik al een twitter-draadje eraan, met de...

Digitale examens – deel 1: de N-term

Digitale examens, aflevering 1: n-term De afgelopen jaren heb ik veel kritiek uitgeoefend op de digitale examens die afgenomen worden op basisberoeps- en kaderberoepsgerichte leerweg, bijvoorbeeld vanuit mijn column in Trouw en de digitale pagina’s van de...

Een register zonder nascholingsuren

Een register zonder nascholingsuren (Dit blog werd eerder gepubliceerd voor de behandeling van de wet in de Eerste Kamer, en ivm de interconsultatie publiceer ik hem nogmaals) Vóór alle commotie, vóór het advies van de Raad van State, voordat het register verplicht...